Så rasar du i vikt efter semestern

Blev det för mycket vin och sötsaker under semestern? Det finns knep för att gå ner i vikt fort – Matdagboken kommer med fem smarta tips.

15 augusti 2017

1. Sätt igång direkt!

Älskar du att skjuta på saker? Det finns inget som heter ”Mitt nya liv börjar på måndag”, den metoden har ju inte fungerat hittills, eller hur? Ta första steget redan nu – du kommer garanterat att bli stolt över dig själv.

Ett annat tips är att du belönar dig själv. Sätt upp små korta delmål och fira varje framsteg! Motivation och belöning är A och O för att du ska kämpa vidare och samtidigt tycka att det är roligt under resans gång. 

2. Förenkla dina matrutiner – följ ett färdigt program

När du väl har bestämt dig för att gå ner i vikt finns det smarta knep som underlättar för dig så här i början. Ibland är det svårt att veta exakt vad man ska äta, när och hur mycket för att man ska märka framstegen på vågen. Ett tips är därför att du följer ett färdigt program som förenklar för dig.

Du kan till exempel gå ett Kickstartsprogram! Under fyra veckor får du allt som krävs för en lyckad start på din viktminskning. Här väljer du själv vilken kostmetod du vill gå efter och alla kostscheman är framtagna för att förbränna så mycket fett som möjligt. 

3. Välj den mat som känns rätt för just dig

Välj den kost som passar dig och din kropp bäst – det kan vara allt från LCHF, GI, 5:2, Paleo, Keto eller nya LCLC dieten. Fundera på vad du behöver för att orka med vardagen och vilken sorts mat din kropp verkar reagera positivt på – det är viktigt att den kostmetod du väljer motiverar dig att fortsätta!

4. Glöm inte träningen

Är ditt mål att gå ner i vikt fort? Glöm inte att träna regelbundet. Oavsett kostmetod så behöver du röra på dig för att må bra.

5. Be om hjälp

Vet du inte hur du ska gå tillväga eller är förvirrad av alla metoder? Be experterna om hjälp! Kontakta Matdagboken.se och be dem hjälpa dig lägga upp en plan på hur du enkelt kommer igång.

Lycka till! 

Kanske är du intresserad av