Kvinna väger sig. Ser glad ut.
© iStock

Så ofta ska du väga dig om du vill gå ner i vikt

Du ska faktiskt väga dig ganska ofta om du vill gå ner i vikt. Se här hur ofta du ska väga dig!

14 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Om du gärna vill gå ner några extrakilon så är du säkert inte bästa kompis med din badrumsvåg. Det är nämligen inte alltid som den säger vad du vill höra. 

MEN! Det är bra att väga sig, om du vill hålla koll på om du går ner i vikt eller inte. Frågan är bara hur ofta. Vi har svaret här! 

Forskning visar att det handlar om att väga sig så ofta som möjligt. Inte flera gånger om dagen men i princip dagligen. En studie visar att ju färre gånger i veckan en grupp kvinnor ställde sig på vågen, desto färre kilon gick de ner. 

Däremot gick de lättare ner i vikt när de vägde sig mellan fem och sex gånger på en vecka. Den frekventa vägningen hjälpte helt enkelt kvinnorna att hålla linjen när de ville gå ner sina oönskade kilon. Det gör alltså ingen skada om du ställer dig på vågen varje dag. Det ökar bara motivationen. Och på det viset kan du lätt hålla koll på att du verkligen går ner i vikt.

Men KOM IHÅG! Siffran på vågen kommer med stor sannolikhet att öka och du samtidigt som du går ner i vikt börjar att styrketräna. Därför är det bra att även använda måttband, så du kan se hur många centimeter du har minskat.

Om du väger dig själv varje dag, kom då ihåg de här två sakerna:

Väg dig vid samma tidpunkt varje gång

Då blir siffran mer rättvisande än om du t ex precis har ätit lunch ena gången.

Det är INTE bara siffran som är viktig

Du kanske väger mer än du hade tänkt dig. Men samtidigt har du kanske också blivit mycket starkare i musklerna? Ibland är det inte bara siffran som räknas.

Kanske är du intresserad av