Kvinna äter röd paprika.

Det blir lättare att gå ner i vikt om du tar hänsyn till din personlighet.

© iStock

Så äter du efter din personlighet

Se hur enkelt du kan gå ner i vikt om du känner till din ätpersonlighet.

14 juni 2017 av Jeanette Linder

Du vet mycket väl att du ska äta mer grönt, hålla dig borta från godispåsen och motionera regelbundet. Ändå är det som att du aldrig lyckas gå ner i vikt. Kanske är det något du har glömt att räkna med: din personlighet! Enligt experter spelar den stor roll för hur väl du lyckas med din viktminskning. Här är de tre vanligaste typerna:

Den strukturerade

Om du älskar att göra-listor, kostplaner och att schemalägga familjens aktiviteter så passar du in på den här typen. Eftersom du är så strukturerad blir det lättare för dig att gå ner i vikt med hjälp av en konkret checklista: Ät minst 600 gram grönsaker. Check. Hoppa över kaloririka snacks. Check. Gå en långpromenad varje kväll. Check.

Den spontana

Du är typen som kastar dig ut i nya utmaningar och gärna pratar med främlingar i mataffären. Du söker ny information hela tiden men har också lätt för att bli uttråkad. Därför har du svårt att hålla fast vid en strikt diet. Om du ska lyckas gå ner i vikt behöver du ge dig själv flera valmöjligheter så att du kan gå lite på din lust: Ska jag äta ägg, smoothie eller kvarg till frukost? Vilken träning är jag sugen på idag?

Vardagshjälten

Du är en riktigt god kollega, väninna, partner och mamma – men dessvärre är du inte lika snäll mot dig själv. Lösningen är att göra viktminskningen mer förpliktande, t ex att göra ett träningsavtal med en väninna som du inte vill svika.

Källa: Women’s Health

Kanske är du intresserad av