Kvinna äter mörk choklad.
© iStock

Maten du aldrig bör äta innan du ska sova

I varje fall inte om du vill gå ner i vikt – eller undvika att lägga på dig.

27 augusti 2017 av Anja Bruneskjold

Det är som om man alltid måste äta på kvällen – EFTER kvällsmaten. Speciellt om man sätter sig i soffan eller läser en tidning. Men det finns vissa matvaror som du verkligen bör undvika precis innan du ska sova. De ökar nämligen sannolikheten för att du ska äta för mycket nästa dag, och risken är också större att din kortisolnivå stiger, vilket gör det svårare att gå ner i vikt.

1. Mörk choklad

Mörk choklad är bra för mycket. Så länge du inte äter den precis innan du ska sova. Chokladen innehåller nämligen både koffein och socker, och det stressar kroppen medan du sover. På det viset är kroppen inte så avslappnad som den behöver vara för att du ska gå ner i vikt så mycket som du vill.

2. Stark salsa

Generellt är det en riktigt dålig idé att äta stark mat mindre än en timme innan sovdags. Då tillverkas det en massa syra i magen, som kan göra att du får ont i magen när du ligger ner. Stark mat påverkar dessutom nedre delen av din matstrupe – och det gör ännu värre om du precis ska gå och lägga dig.

3. Rödvin

Även om du kanske känner dig avslappnad efter ett glas så stressar det faktiskt din kropp. Och på det viset kommer du aldrig ner i den djupa sömnen som din kropp verkligen behöver för återhämtning och när du vill gå ner i vikt. 

4. Kaka

Det är frestande! Men både kolhydraterna och sockret slutar bara som fett på kroppen. Och då blir det ännu svårare att gå ner i vikt. 

Istället kan du t ex äta:

Fettsnål grekisk yoghurt

Ett äpple med lite jordnötssmär

Ett par morötter

En banan

Kanske är du intresserad av