Hasselnötter mot vit bakgrund.

Frossa i hasselnötter

Glöm varudeklarationen när du äter hasselnötter. Den runda nöten har nämligen en positiv effekt på din kaloribudget. Så här många ska du äta för att få hälsoeffekten.

21 juni 2016 av Martin Kreutzer

Hasselnötter som snacks 

Hasselnötter är svåra att smälta och mättar bra. Därför ”kostar” de mycket mindre än näringsdeklarationen antyder. 80 procent av fettet är så kallat MUFA, enkelomättat fett, som påverkar var på kroppen fettet sätter sig. Byter du annat fett mot MUFA, minskar det mängden av det farliga fettet i buken. Som en bonus har flera undersökningar visat att MUFA har antiinflammatoriska egenskaper. 

Så mycket hasselnötter ska du äta

Ända upp till 50 gram MUFA dagligen kan ändå ha en positiv effekt på bukfettet. Det motsvarar cirka 100 gram hasselnötter. I en typisk näve på cirka 25 gram kan du slippa så mycket som 25 procent av energin – det motsvarar 35 sparade kalorier. 

Prova även: De flesta andra nötter, olivolja, rapsolja och produkter baserade på dessa oljor, till exempel majonnäs, remoulad och pesto. De är alla utmärkta källor till enkelomättat fett. 

Kanske är du intresserad av