Kvinna som mäter magen fett med ett måttband
© Colourbox

För mycket bukfett? Undvik det här!

Se här hur du undviker att lägga på dig för mycket av det farliga bukfettet.

29 september 2016 av Martin Kreutzer / Aktiv Träning

Dessa faktorer ökar risken för att lägga på sig för mycket av det farliga bukfettet.

För mycket kolhydrater

Om man konsumerar för mycket kolhydrater stiger blodsockret kraftigt. Det är ett tillstånd som man inte mår bra av. Kroppen reagerar på de snabba blodsockerstegringarna genom att lagra överskottskalorierna som fett i bukhålan. Och det är inte bara socker, godis och läsk som kan vara farliga – det gäller alla typer av kolhydrater, inklusive frukt, fullkornsrågbröd och andra till synes nyttiga matvaror.

För mycket alkohol

Öl, vin och sprit är inte bra för magen. Alkohol har visat sig bromsa förbränningen av kroppens näringsämnen. I stället lagrar kroppen den energi som inte förbränns i depåer där energin är lättast att omsätta. Och bukhålan är en bra lagringsdepå eftersom flera stora blodkärl passerar genom bukhålan.

Stress

Stress kan vara ett gift för magen på många olika sätt. Man riskerar att få ont i magen, bli lös i magen eller förstoppad. Studier visar att psykisk utmattning kan öka mängden fett i bukhålan. Det beror på att den kraftiga utsöndringen av stresshormoner leder till större fettdepåer på magen.

För lite fysisk aktivitet

Motion är helt avgörande för att man ska undgå att lägga på sig mer bukfett – och motion är även den bästa metoden för att bli av med bukfettet igen..

Kanske är du intresserad av