De 5 bästa tipsen för viktminskning med motivation

Här hittar du de 5 bästa tipsen för en alltigenom motiverad viktminskning. Tipsen hjälper dig komma i gång, att hålla vägen mot ditt mål och stanna där efter att du har uppnått det.

19 juli 2016 av I FORM

1. Lär av de naturligt smala

Iaktta de naturligt smala människorna i din omgivning, de som har ett naturligt förhållande till mat, vikt och kropp - precis som du själv vill ha. Hur vet de egentligen när de ska äta, vad de ska äta och när de ska sluta äta? Vad tänker de om mat, om kroppen - och om vikt?

Kan du lära dig något av det de gör och tänker? Fråga dem rent ut och få gratis kunskap och hjälp till en motiverad viktminskning. "Hur vet du när och vad du ska äta och när du ska sluta äta"? Öva dig på att lägga märke till hur maten känns när du äter och när du har ätit.

Genom att fundera och prata med andra förbättras ditt förhållande till mat väsentligt och du får lättare att välja när du slår dig ner vid matbordet.

2. Se dig själv som smal

Se dig själv som den du gärna vill vara i framtiden, ta god tid på dig att tänka igenom det och ta med alla detaljer för att skapa dig en tydlig bild.

Hur skulle du tänka om du redan nu hade nått ditt mål? Hur skulle du välja din mat? Skulle du gå, röra dig, tala, känna dig annorlunda än nu? Vad skulle du tycka om dig själv? Hur skulle du förhålla dig till andra? Vilka kroppsförnimmelser skulle du iaktta om du redan var där?

Tänk på din attraktiva framtidsbild. Vilken skillnad skulle det göra om du övade dig på att befinna dig i det nya tillståndet? Ju mer du övar dig på det du gärna vill uppnå, desto snabbare blir det en realitet.

3. Acceptera och uppskatta din kropp

Du kan acceptera din kropp även om du önskar förändringar. Börja med att hitta fem ställen som du obetingat tycker om och lär dig att tänka på dem först när du tänker på din kropp.

Det kan till exempel vara dina ögon som kan se, den mjuka huden på bestämda ställen, dina muskler eller inre organ som fungerar, din söta näsa eller dina fötter som bär dig vart du vill.

Tänk på hur mycket som faktiskt fungerar alldeles utmärkt och uppskatta det i dina tankar. Skicka ett tyst tack till din kropp regelbundet och minst en gång om dagen.

4. Visa omtanke mot dig själv och andra

Tänk efter om du ibland tackar ja till mat för att glädja andra. Kan du tillåta dig att tacka nej, även om en annan människa har lagt ner mycket arbete på att baka en kaka eller göra en god dessert?

Hur kan du visa uppskattning utan att äta mer än din kropp behöver eller mår bra av? Kan du använda ord i stället? Säga: "Vad snällt av dig att göra dig så mycket besvär för att jag skulle komma. Tyvärr är jag inte så hungrig i dag men det ser så gott ut att jag måste smaka en liten bit."

Vad är viktigast: att du ser till att andra mår bra - eller att du själv mår bra?"

5. Lägg märke till dina känslor och uttryck dem

Lägg märke till hur du mår och reagerar när du urskiljer känslor, detta kan hjälpa dig mer till en motiverad viktminskning än du kanske tror. Tala med någon eller skriv ner hur du vanligtvis hanterar situationen och vad som skulle vara det bästa för dig, när du är hungrig, törstig, uttråkad, håglös, lat, känner tomhet, ensamhet, är rasande, arg, sur, sjuk, sällskapssjuk, ivrig, rastlös, orolig, ledsen, rädd, sorgsen, trött, euforisk, utmattad, känner skuld, känner dig avvisad, maktlös eller har dåligt samvete.

Kanske är du intresserad av