Chili mot vit bakgrund.

Därför ska du äta chili

Inte nog med att chili är kalorisnålt, den starka frukten ger också förbränningen en boost när du äter chili. Så här mycket ska du äta för att få effekten.

21 juni 2016 av Martin Kreutzer

Elda på med chili 

Den kalorifattiga chilin ökar förbränningen och ger dig i princip minuskalorier. Det är ämnet capsaicin i chilin som provocerar kroppen och på det viset sätter igång värmeproduktionen – och det är inte gratis. Kroppen behöver energi, både för att öka värmeproduktionen och sedan aktivera den kylande svettproduktionen. 

Så mycket chili ska du äta

Först och främst är det viktigt för effekten att du verkligen känner att din måltid är hot, hot, hot. Gör du det kan din viloämnesomsättning efteråt stiga med upp till 25 procent. Effekten klingar dock snabbt av igen och därför ligger den sammanlagda vinsten i en riktigt kryddstark måltid på ungefär 20–25 förbrända kalorier. 

Prova även: Cayennepeppar, ingefära och senapsfrö. De har samma förmåga som chilifrukten att sätta fart på kroppens förbränning. Effekten är dock även i det här fallet kortvarig, så se till att du lägger de heta kryddorna i så många av dagens måltider som möjligt.

Kanske är du intresserad av