Därför kan träning leda till viktökning

När du börjar träna ska du inte bli överraskad om du går upp i vikt. Det beror på att blodmängden i kroppen ökar.

19 juli 2015 av I FORM

När du börjar träna ökar blodmängden i kroppen de första veckorna. Det kan innebära en viktökning på mellan ett och ett och ett halvt kilo.

Eftersom din kropp får mycket att göra behöver den mer energi. Och energi kräver syre som ska pumpas runt i kroppen - och mer syre kräver i sin tur mer blod.

Vågen kan stå stilla

När du börjar förbränna fett kan det hända att det ändå inte ger utslag på vågen. Ett kilo fjädrar och ett kilo järn väger som bekant lika mycket men tätheten av de två skiljer sig markant. Detsamma gäller muskler och fett.

Därför kan ditt utseende ändra sig radikalt, även om vikten förblir densamma. Din kropp förändrar sig inte särskilt snabbt, men välbefinnandet är ett faktum redan efter några få veckor. Du börjar snart tära på fettdepåerna och muskulaturen reagerar på träningen. Denna process - att ändra kroppen från lager till kraftverk - börjar redan efter det första träningspasset.

Generna kan dock spela en stor roll för resultatet. Många har ett litet försprång när de sätter i gång, som till exempel tjejen med skinkor av stål som förmodligen inte har fött fem barn. Kom ihåg att den enda du ska jämföra dig med är dig själv.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar