Ung kvinna äter sallad
© iStock

Ät vegetariskt – och gå ned i vikt

Vill du gå ned i vikt? Då ska du undvika biffar och grillade korvar. En diet utan kött är nämligen dubbelt så effektiv för viktnedgång som en vanlig bantningsdiet.

1 augusti 2017 av Karen Vedel

Om du vill hålla badrumsvågen i schack gör du klokt i att lägga grönsaker på grillen.
Vegetarisk kost är nämligen dubbelt så effektiv för att gå ned i vikt som en traditionell, kalorisnål kost. Det visar en studie som nyligen publicerats i Journal of the American College of Nutrition. 

74 patienter med typ 2-diabetes valdes ut slumpmässigt och fick antingen äta en vegetarisk kost eller en konventionell kost för diabetiker. Den vegetariska kosten bestod av grönsaker, korn, baljväxter, frukt och nötter, med den enda animaliska produkten en portion fettsnål yoghurt om dagen.

Den konventionella diabetikerkosten följde de officiella rekommendationerna för diabetiker. Båda grupperna åt 500 färre kalorier per dag än de brukade äta. 

Efter sex månader visade det sig att deltagarna som åt vegetariskt i genomsnitt hade gått ned 6,2 kilo medan den andra gruppen bara gått ned 3,2 kilo.

- Vegetarisk kost visade sig vara mest effektiv  för viktnedgång, fastslår Hana Kahleová som står bakom studien.

- Vi kunde också visa att en vegetarisk kost är mycket mer effektiv för att reducera muskelfett. Det är viktigt för de som vill gå ned i vikt, särskilt de som lider av metaboliskt syndrom, eller typ 2-diabetes. Men det är också relevant för alla som tar sin vikt på allvar och vill hålla sig smala och friska. 

I FORM rekommenderar
På I FORM Kostdagbok hittar du fler än 700 sunda recept som ger inspiration till kalorisnåla recept och som hjälper dig till en sundare livsstil.
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Kanske är du intresserad av