Följ vår fettförbränningsguide och ta farväl av de där onödiga extrakilona en gång för alla.

5 kilo på 50 dagar: Det händer i kroppen

Detta händer i din kropp när du tränar och äter efter fettförbränningsplanen.

20 juli 2016 av I FORM

Kostens effekt:

  • Nyttigt fett:

    Skickar mättnadssignaler till hjärnan efter att behovet av essentiellt fett tillgosetts.


  • Protein:

    Skickar massor av mättnadshormoner till hjärnan och höjer förbränningen markant, när kroppen ska omsätta dem till något användbart.


  • Mat med fast konsistens:

    Ger tänderna något att tugga på. Det skickar i sin tur mättnadssignaler till hjärnan.


  • Nyttigt fett:

    Kapslar in kolhydraterna och sänker hastigheten, då de skickas ut i blodet.


  • Fibrer:

    Ger mättnadskänsla och fyller upp magen och tarmen bra.


  • Täta måltider:

    Stabilisering av blodsockret/energinivån genom minimal påverkan av blodsockret över dagen.


Träningens effekt:

  • Vardagsaktivitet:

    Tar inte så mycket tid, men förbränner ändå en massa kalorier enligt ”många bäckar små”-principen.


  • Intervallträning:

    Din kondition förbättras och därmed förmågan att förbränna fett. Det betyder på sikt mindre svältkänslor i träningens i kölvatten.


  • Uthållighetsträning:

    Bränner fett från reserverna utan att skapa så mycket hungerkänslor eftersom kroppens begränsade kolhydratreserver inte töms.


  • Styrketräning:

    Ökar muskelmassan. Då stiger viloämnesomsättningen 24 timmar/dygn.


  • Intervallträning:

    Dygnet efter hård träning är det en hög efterförbränning medan kroppen vilar sig.


Tänk positivt:

Fettförbränning är en fysiologisk process, men det betyder inte att du kan ignorera den mentala sidan för i slutändan är det din motivation som avgör om du tränar och äter efter anvisningarna. Du kan med fördel öva dig på att tänka positivt. I stället för att fokusera på allt du väljer bort som är en nödvändig del av fettförbränningsstrategin kan du öva dig på att se ljust på alla tillval, som strategin ger dig.

Du får exempelvis:


  • Äta dig mätt på en massa goda grönsaker.
  • Påverka matens smak och konsistens med läckra oljor, kärnor, oliver och avokado.
  • Frossa i marinerad kycklingfilé, magert kött och fisk.
  • Njuta av den sköna känslan av en kropp som är underbart trött efter träning.
  • Glädja dig över samvaron med träningsvännerna.
  • Dela sköna naturupplevelser när du går en rask promenad med kollegor och vänner.

Kanske är du intresserad av