Fötter på badrumsvåg.

Sätt ett realistiskt mål så du inte upplever att nyårslöftet känns oöverskådligt.

© iStock

5 faser vi går igenom med våra nyårslöften

Det finns ingen annan utväg – du måste ta dig igenom de här 5 faserna om dina nyårslöften ska uppfyllas.

9 januari 2017

På årets sista dag gör vi en snabbstatus över våra liv och lovar oss själva att vi ska leva sundare under det nya året. Vi ska äta bättre, stressa mindre eller sluta röka – eller kanske alla tre på en gång? Men sunda vanor kan vara svåra att hålla fast vid. 

Det tar cirka tio veckor att ändra en vana och om du redan nu tycker att det är svårt så håll ut, för det blir lättare. Här guidar vi dig igenom de fem faser som vi alla går igenom med våra nyårslöften. 

1. Det är nu eller aldrig!

På årets sista dag lovar du dig själv att det är nu du ska gå ner de 10 kg du alltid har drömt om. Okej, men kan det inte vänta till den 2 januari? Nej, det är nu du är redo! 

2. Du storhandlar nyttig mat

Du tömmer köksskåpen på diverse onyttiga frestelser, fyller kylskåpet med sunda råvaror och investerar i ett gymkort, som du lovar dig själv att utnyttja till fullo.  

3. Yes! Vikten går ner

Du tar cykeln till jobbet och styrketränar på kvällen. Din motivation är på topp för nålen på badrumsvågen har redan flyttat lite på sig, och det gör dig glad att se att du får lön för mödan.

4. En liten kakbit skadar väl inte?

Även om du hela tiden försöker hålla ditt blodsocker stabilt kan du ändå inte motstå när din kollega bjuder på kaka. Men det har du väl ändå förtjänat efter all den hårda träningen?

5. Ge dig själv en morot

Misströsta inte om du faller tillbaka i gamla vanor, det är helt normalt. Motivera dig själv med något roligt. Det kan vara att du ska köpa nya kläder när du äntligen är nere på storlek 38 igen.


Kanske är du intresserad av