Kvinna äter med mobil i handen.

Ett bra sätt att sätta fart på viktnedgången är att föra matdagbok, t ex med en app.

© iStock

5 enkla vanor som boostar din viktminskning

För du en konstant kamp mot siffrorna på badrumsvågen? Se här hur du enkelt får nya goda vanor så att kilona börjar rasa av dig.

10 september 2017 av Jeanette Linder

Att gå ner i vikt behöver inte vara lika med stränga dieter, konstant hunger och räkning av kalorier. Istället kan det räcka med en liten justering av dina dagliga vanor – eller att du skapar några nya – för att du ska gå ner i vikt. Här är 5 tips på hur du gör.

1. Skriv matdagbok

Att skriva ner allt du äter hjälper dig att gå ner i vikt, visar en amerikansk studie, där 1 700 överviktiga skrev matdagbok minst fem dagar i veckan. På så vis gick de ner dubbelt så mycket jämfört med dem som inte skrev ner något alls. Använd t ex I FORMs kostdagbok som en hjälp på traven.

2. Vänta i två minuter

Två minuter. Längre tid än så behövs det inte för att sötsuget ska försvinna ur ditt medvetande, säger experter. Nästa gång som chokladsuget gör sig gällande, säg då till dig själv att du ska få äta lite om två minuter – och gå en liten promenad eller gör något annat som distraherar.

3. Belöna dig själv

Om jag låter bli att äta kaka så får jag en massage. En liten belöning för det enklare att behålla motivationen för att äta nyttigt. Lova t ex dig själv en belöning i månaden.

4. Städa i skåpen

Det är enklare att låta bli sötsaker och snacks om de inte står och lurar i köksskåpen. Gör det till en vana att inte ha chips, kakor och godis hemma. Och har du kvar rester efter en fest så skicka med gästerna hem eller lägg i en påse och stoppa upp på vinden.

5. Gå och lägg dig tidigare

Sömn är viktigt för att hålla vikten. Forskning visar faktiskt att de som sover mindre än sex timmar har betydligt högre risk för övervikt än de som sover 7–9 timmar.

Kanske är du intresserad av