Tallrikar i olika färger.

Ju starkare kontrast det är mellan färgen på dina tallrikar och den mat du äter, desto mindre mat lägger du upp.

© iStock

4 saker i ditt hem som hindrar dig från att gå ner i vikt

Även små saker i ditt hem kan hindra dig från att gå ner i vikt.

31 januari 2017 av Maria Albøg Jespersen

Du tänker säkert inte ens på det, men ditt hem innehåller faktiskt flera saker om kan få siffrorna på badrumsvågen att röra sig åt fel håll. 

Med några få förändringar hemma kan du minska ditt matintag och vända viktökning till viktminskning. Här går vi igenom fyra av de misstag som många av oss gör, och fyra råd för hur du gör annorlunda.

1. Du äter från vita tallrikar

Färgen på dina tallrikar påverkar hur mycket du lägger upp. Äter du t ex pasta på vita tallrikar, äter du uppemot 30 procent mer än om du äter på svarta tallrikar. Tänk på att färgen på tallriken ska stå i stark kontrast till färgen på det du äter.

2. Dina tallrikar är för stora

Serverar du samma mängd mat på två olika stora tallrikar, kommer maten på den minsta tallriken automatiskt att se mer ut, även om det är samma mängd mat. 

3. Du blir distraherad av tv:n

När vi äter framför tv:n tänker vi automatiskt mindre på hur mycket vi äter. Undersökningar visar att vi äter 33 procent mer när vi ser på tv. Ät därför dina måltider vid matbordet. Du kan också prova att äta framför en spegel, det hjälper dig också att kontrollera matintaget bättre.

4. Ljuset är för starkt

Har du en tendens att äta för mycket är det en fördel att äta i ett rum med dämpad belysning och avslappnande musik. Förutom att minska ditt kaloriintag kan det också få dig att äta långsammare och njuta mer av maten, har en amerikansk studie visat. 

Kanske är du intresserad av