Kvinna på badrumsvåg


Maten som får dig att gå ner i vikt

Ät rikligt med mandlar, makrill och kyckling när du går på diet. De innehåller nämligen ämnen som gör dig extra mätt.

12 mars 2018 av I Form

Nu kan du lägga upp en helt ny strategi för din viktnedgång, som inte handlar om att räkna kalorier eller gå i säng med kurrande mage. Du ska bara tänka på att äta av vissa bestämda matvaror som har visat sig mätta extra bra.

I en ny uppseendeväckande studie har forskare för allra första gången upptäckt speciella hjärnceller, som spårar näringen i maten och kontrollerar din aptit. Cellerna har visat sig reagera på de två aminosyrorna arginin och lysin, som finns i en rad olika matvaror. När du äter de här matvarorna reagerar hjärncellerna med att skicka direkta signaler till det center i hjärnan som styr din aptit. Därmed känner du dig mätt snabbare och viktnedgången får en knuff i rätt riktning. 

De här matvarorna kan hjälpa dig att gå ner i vikt

  • Baljväxter: Linser, kikärter.
  • Ost: Ost generellt, men speciellt parmesan.
  • Fisk/skaldjur: Tonfisk, makrill, lax, krabbklor.
  • Kött: Oxfilé, kyckling, kalkon.
  • Frukt/grönsaker: Aubergine, avokado, aprikoser, sötpotatis, fikon.
  • Nötter/kärnor: Pistagenötter, mandlar, valnötter, jordnötter, sesamfrön.

Läs också om de här 17 matvarorna som mättar mycket men innehåller få kalorier.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar