Kvinna drar undan gardinerna. Står med ryggen mot kameran och tittar ut genom fönstret.

Du kan påverka vikten positivt om du drar undan gardinerna så fort du stigit upp ur sängen. 

© iStock

Ljus på morgonen gör dig smal

Dina morgonrutiner kan stå i vägen när du vill gå ner i vikt, visar en undersökning. Kolla här!

22 mars 2017 av Jeanette Linder

Väckarklockan ringer för sjuttonde gången och du välter ur sängen och går direkt in i duschen för att hinna iväg i tid. Men fundera på om du inte ska ändra lite på dina morgonrutiner. För om du istället börjar med att dra undan gardinerna så fort du stigit upp, kan det nämligen på sikt hjälpa dig att gå ner i vikt. 

Det menar forskare som har undersökt sambandet mellan ljusexponering, sömn och BMI bland 54 testpersoner. Och bilden var tydlig: De personer som fick naturligt ljus så snart de steg upp hade generellt lägre BMI än de som inte fick det. Det gällde oavsett hur många kalorier de intog resten av dagen.

20 minuter räcker

Förklaringen är att morgonljuset är med och reglerar din kropps inre klocka. Är din dygnsrytm i oordning kan det påverka din vikt negativt – bland annat för att den har inflytande på dina hungerkänslor och din energinivå. 

Och oroa dig inte om du har det stressigt på morgonen, för enligt forskarna räcker det med bara 20–30 minuters naturligt ljus. Det räcker alltså att släppa in ljuset medan du gör dig i ordning. Lätt som en plätt!

Källa: PLOS One

Få ett snyggt träningsset från Kari Traa till ett superbra pris tillsammans med I FORM. Läs mer här

Kanske är du intresserad av