Innan du vet ordet av är skålen tom. Okynnesätning är vanligt - vi lär dig hur du får rätt på det.

Så slutar du okynnesäta

Många av oss har en tendens att okynnesäta, inte minst när vi är stressade, och det är en dålig vana, om man vill få ordning på sin vikt. Här får du fem tips på hur du får bukt med den falska hungern.

31 januari 2013 av I FORM

Fokusera på måltiden

Undvik störningar som tv, tidning och telefonsamtal, och fokusera i stället på själva maten. Ta dig tid att smaka ordentligt på varje liten bit. En stor del av vår aptitreglering är kopplad till den sensoriska matupplevelsen.

Så sätter du ihop en perfekt portion >>

br
h3Ät vid fasta tider/h3
Planera in dina måltider vid samma tid varje dag – och mycket gärna vid de tidspunkter då du ofta blir sugen på något gott. Så undviker du att gå i kakburken.
a href="http://www.iformkostdagbok.se/" target=”_blank” rel=”nofollow"strongKostdagboken hjälper dig hålla koll på tiden /strong/a

strongBearbeta dina känslor på andra sätt/strong
Vi äter när vi är stressade, uttråkade och deppiga. Men mat är inte lösningen på ditt problem. Prata i stället med en vänninna, gå en långpromenad eller på yoga, eller vänd dig till en psykolog för att få mental balans.

a href="/mindfulness" target=”_blank”strongTesta till exempel mindfulness /strong/a
br
h3Sov tillräckligt - och gott/h3
Forskning visar att för lite sömn ökar sötsuget och gör det svårare att tygla aptiten. God sömn handlar inte bara om att tillbringa 7-9 timmar i sängen, men också om rätt rumstemperatur och att undvika att se på tv.

a href="http://iform.se/halsa/somn/10-tips-for-halsosammare-somn" target=”_blank”strong10 tips för en sundare sömn /strong/a
br
h3Träna i lagom tempo/h3
Stenhårda intervaller är bra för formen, men de ger dig också en stor aptit. Träna lagom mycket tills du lär dig att säga nej till stora portioner mat. Som sidovinst påverkar lugn motion fettdepåerna effektivt.

a href="http://iform.se/ga-ner-i-vikt/kaloriforbranning/vardagsmotion-fa-upp-pulsen-i-vardagen" target=”_blank”strongFå upp pulsen i vardagen /strong/a

Kanske är du intresserad av