Trapporna blir mycket lättare och roligare om du tränar i dem. Eller använd en stegmaskin.

Få upp pulsen i vardagen

För lite tid eller lust att träna? Varsågod, 9 tips på hur du får in vardagsmotion både på jobb och hemma.

20 juli 2016 av I FORM

Vardagsmotion på jobbet

  • 1. Ta cykeln eller gå till och från arbetet.
  • 2. Tänk in aktivitet i allt du gör. Ta trapporna istället för hissen, hämta post och så vidare.
  • 3. Stå upp vid skrivbordet, eller sitt ev på en stor boll. Gör några benböjningar, eller armhävningar mot väggen i en liten minipaus, gärna en minut varje halvtimme.
  • 4. Håll möten stående, eller ta en liten promenad under tiden.
  • 5. Ät lunch ute så att du måste gå fram och tillbaka till restaurangen.
  • 6. Ta eventuellt på dig några av de nya träningsskorna, exempelvis MBT, som aktiverar flera muskler när du går och står.


Se hur många kalorier du kan hämta hem på enkel vardagsmotion


Vardagsmotion hemma

  • 7. Anmäl dig alltid till praktiska uppgifter som kräver aktivitet, gå till exempel ner med soporna och låt din partner skala potatisen.
  • 8. Var aktiv när du ser på teve. Använd motionscykel, eller gör lite styrketräning. Reklampausen är bra för några häftiga övningar.
  • 9. Gå runt när du pratar i telefon eller ordnar andra praktiska saker. Prioritera så långt det är möjligt aktiva aktiviteter framför Facebook och e-post.

Kanske är du intresserad av