Kvinna pulstränar

Pulsträna dig smal

Oavsett om du springer, cyklar, ror eller simmar så kan pulsträning hjälpa dig att förbränna största möjliga antal kalorier under träningen. Det enda som behövs är ett minimum av förberedelser och en pulsmätare.

22 september 2015 av I FORM

Så gör du pulsmätaren till en del av din dagliga träning:

Pulsträning ger dig möjligheter att målinrikta träningen. Du kan välja att träna för att få maximal kaloriförbränning eller för att komma i form.

Det är inte bara elitidrottare som tränar varje dag som kan öka träningseffekten genom att använda pulsmätare. Även helt vanliga motionärer som tränar ett par gånger i veckan kan få stort utbyte av att använda den lilla siffermanicken.

Speciellt om du har begränsat med tid kan du med hjälp av pulsmätaren ge träningen ett kvalitetslyft som resulterar i enorma förbättringar. Förutsättningarna är att du använder pulsmätaren på rätt sätt. Du måste känna till några grundläggande parametrar, framför allt din vilo- och maxpuls.

Myter om kroppens kaloriförbränning

Det florerar många myter om när kroppen förbränner mest fett. Men faktum är att kroppen i stort sett alltid förbränner en blandning av fett och kolhydrater.

När man efter träningen ska räkna ihop hur många kilo fett man har förlorat, spelar det ingen som helst roll om det är det ena eller andra näringsämnet kroppen har förbränt mest av under träningen. Det enda som påverkar resultatet är nämligen hur många kalorier du har förbränt - och hur många du har fått i dig genom kosten. Med tanke på det borde ett idealiskt viktminskningsprogram uteslutande bestå av stenhård konditionsträning.

Men riktigt så enkelt är det ändå inte. Det finns vissa nackdelar i samband med den hårda träningen - bland annat ökad skaderisk - som gör att det inte är ändamålsenligt att träna hårt mer än en till två gånger i veckan. Vill du få optimal utdelning av din träning är den bästa lösningen att växla mellan korta, högintensiva träningspass och långvariga, lågintensiva träningspass. Båda delar förbränner en massa kalorier och gynnar därmed viktminskningen.

Det du däremot inte får göra är att träna kortvarigt och lågintensivt, om du vill gå ner i vikt så snabbt som möjligt. Undersökningar visar att i synnerhet kvinnor har en tendens att hålla igen under träningen, och därmed inte få ut maximalt antal förbrända kalorier av träningstiden. En pulsmätare om handleden avslöjar skoningslöst om träningsintensiteten är lagom hög eller för låg, och det är just därför som den har en mycket effektiv inverkan på fettförbränningen.

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar