Håll koll på dina kalorier och din aktivitetsstatus med I FORM och en Active Life Tracker

Kalorier kontra förbränning: Har du koll på det?

Hur många kalorier vi behöver och hur många vi förbränner kan variera mycket. Få en överblick över dina kalorier och din dagliga förbränning tillsammans med I FORM.

13 januari 2016

Håller du på att gå ner i vikt eller vill du optimera din träning för att få ut så mycket som möjligt av den? Oavsett vilket kan det vara en bra idé att försöka få en överblick över dina dagliga kalorier. Både hur stort intaget är och hur många du förbränner. Det kan dock vara svårt att hålla koll på intag, förbränning, kilojoule och kalorier.

Använd vår kaloriräknare och se hur många kalorier du behöver under en dag, utifrån din ålder, vikt och dagliga aktivitet.

Muskler har betydelse

Det kan vara stor skillnad på om din förbränning är hög eller låg. Det kan bland annat hänga ihop med ämnesomsättningen, och här har musklerna stor betydelse. Om du har stor andel muskelmassa förbränner din kropp mer, eftersom en stor del av förbränningen sker när musklerna aktiveras – bland annat genom träning.

Boosta din förbränning med styrketräning

Mat och aktivitet är nyckeln

Ditt kaloriintag- och förbrukning beror naturligtvis mycket på vad och hur du äter. Du ska vara noga med att äta rätt efter träning. Ät mycket protein och långsamma kolhydrater, så att musklerna får de bästa förutsättningarna för att återhämta sig och samtidigt sätta igång förbränningen.

Gå ner i vikt med I FORMs Kostdagbok

Kalorier i siffror

Om du vill få en mycket detaljerad överblick över dina kalorier kan det också vara bra att ställa upp en konkret uträkning som i exemplet här. Det ger dig en mycket precis överblick över hur stort ditt intag är i förhållande till hur mycket du förbränner, så att du har möjlighet att anpassa din träning och dina måltider därefter.


Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar