Slank, blond kvinna springer.


HIIT- träning förbränner dubbelt så mycket som löpning

Vill du gärna ha ett alternativ till din vanliga löprunda OCH samtidigt få ut dubbelt så mycket av tiden du tränar? Då är den här träningsformen något för dig.

3 juli 2016 av Anja Bruneskjold

Vill du gärna ha ett alternativ till din vanliga löprunda OCH samtidigt få ut dubbelt så mycket av tiden du tränar? Då är den här träningsformen något för dig.

Det är ingen nyhet att HIIT-träning är en av de mest effektiva träningsformerna. Men du visste kanske inte att du faktiskt kan förbränna upp till dubbelt så många kalorier som vid löpning.

Få snygg träningströja från Kari Traa + 4 nr av I FORM – ENDAST 149:00 + 49:50 i porto och exp. Klicka här >>

En undersökning från University of Wisconsin-La Crosse visar vad en liten grupp om 20 testpersoner fick ut av att göra diverse cardioövningar med deras egen kroppsvikt i 20 minuter. Testpersonerna skulle bl a göra övningar som burpees, push-ups, lunges och squats i 20 sekunder åt gången. Därefter skulle de pausa i 10 sekunder. Varje övning gjordes i intervaller à fyra till fem minuter, innan testpersonerna gick vidare till en ny övning. 

15 kalorier i minuten

Efter 20 minuters stenhård träning visade det sig att deltagarna i genomsnitt hade förbränt omkring 15 kalorier i minuten. Det är nästan dubbelt så många kalorier som man förbränner vid löpning.

Forskarna bakom undersökningen menar att det är den hårda insatsen som är avgörande om du blir av med extra kalorier. Testpersonerna var alla i normal, god form, men de som förbrände flest kalorier var de som jobbade hårdast, blev utmattade och nästan upplevde att det var obehagligt under de 20 minuterna de tränade.

Samma utmattande känsla är svår att uppnå vid löpning, eftersom du bara kan hålla ett så pass högt tempo i begränsad omfattning.

Vad är HIIT?

HIIT står för högintensiv intervallträning och den svettiga träningsformen går ut på att ge järnet i korta intervaller åt gången. Det viktigaste är att få upp pulsen på max när du tränar.

HIIT kan användas vid de flesta typer av konditionsträning, t ex löpning, cykling, simning och rodd, samt vid styrketräning, där övningarna är enkla och har fokus på de stora muskelgrupperna.

Vill du använda HIIT när du styrketränar kan du t ex göra en övning på max i 30 sek, vila i 10 sek och sedan direkt gå vidare till nästa övning. På löpturen kan du växla mellan sprint i 20 sek och lugn löpning i en minut.

Träningsset som passar för allt

Oavsett vilken träningstyp du är, och oavsett om du njuter av långa löprundor eller högintensiva och svettiga träningspass, så passar detta nya träningsset från Kari Traa perfekt. Det är nämligen sytt i ett snabbtorkande och andningsbart material som ger dig optimal komfort under ditt träningspass.

Du får 4 nummer av I FORM inkl. träningssetet för endast 149 kr.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar