Håll vikten under hela semestern: 7 enkla tips

Semestern väntar runt hörnet och i regel bjuder den troligtvis på extra kaloririka frestelser. Med dessa 7 enkla tips är du bättre rustad för att hålla vikten under hela semestern!

29 juni 2016 av Elisa Nadire Caeli

Tips # 1. Ingen sommar utan glass – men det är stor skillnad på olika sorters glass du äter. En Daimstrut kostar dig hela 340 kalorier, medan en isglass knappt märks i din kaloriräkning med sina futtiga 40 kalorier. Om gammeldags gräddglass ändå är en för stor frestelse kan du ta färre kulor, undvika topping och sylt, och välja bägare i stället för en våffla – det sparar dig många kalorier. [Läs också: Lär känna din glass: Vilken är den fetaste?]

Tips # 2. Du kan mycket väl träna under semestern – även om du tältar i de norska fjällen, är på safari i Afrika eller semestrar på den spanska solkusten och inte kan ta dig till det lokala gymmet. Med ett par löparskor och shorts i resväskan kommer du långt. Övningar som squats, armhävningar och situps är dessutom gratis och kan utföras var som helst. All motion räknas mot kalorierna: Du kan till exempel gå istället för att köra, när det är möjligt, och du kan ta hotellets trappor istället för hissen. [Läs också: Bli stark med squats]

Tips # 3. Långa sommarkvällar vid grillen är ofrånkomligt, men med några enkla metoder kan du minimera ditt kaloriintag – utan att det blir tråkigt! Kyckling, tonfisk och fläskfilé är mycket gott, mättande och fettsnåla alternativ till grillkorven. Och med grönsaker som tillbehör – packade i folie så att du kan undvika att pensla dem med ett drypande lager olja – har du en sund och kalorisnål måltid. Här är dock måttlighet också en faktor – umgås, ät långsamt och stoppa innan du känner dig proppmätt. [Läs också: Grillat med sunda tillbehör]

Tips # 4. Vatten, vatten och massor av vatten! Det finns mängder av fördelar med den kalorifria drycken – bland annat ger vatten mättnadskänsla. Drick ett stort glas vatten när du går upp på morgonen, så att du inte löper helt amok på semesterhotellets frukostbuffé. [Läs också: 10 bra skäl till att dricka mer vatten]

Tips # 5. Läs innehållsförteckningen, välj lättare alternativ till feta varor och spara kalorier i kaloriräkningen. Det är till exempel stor skillnad på om du tar en iskaffe med 2 dl skummjölk (70 kalorier och 0,2 g fett) eller 2 dl standardmjölk (125 kalorier och 6,8 g fett) när du njuter i solen med vännerna. [Läs också: Den sunda barometern. I FORM Kostdagbok ger överblick över både kalorier och hur nyttig maten är]

Tips # 6. Hunger får de flesta av oss att äta något onyttigt för att tillfredsställa magen – snabbt! Undvik korvvagnens och glasskioskens frestelser genom att ta med en nyttig matsäck när du t.ex. är på stranden. [Läs också: Vad är en bra, nyttig matsäck?]

Tips # 7. Ingen sommar utan koldskål! Men koldskål är en sann kaloribombsklassiker om sommaren – och det är tillbehörens fel. Toppa din koldskål med ett lättare alternativ som till exempel jordgubbar och müsli, eller gör en hemlagad variant av koldskål med mindre mängd socker. [Här hittar du recept på tio läckra alternativ]

Kanske är du intresserad av