Håll formen medan du kopplar av

Om du ”bara” vill behålla formen under semestern finns det massor av möjligheter under tiden du tar paus från din vardagliga träning i gymmet.

27 juni 2016 av I FORM

Grundregeln är att du måste vara på ett ungefär lika aktiv som i vanliga fall, men du kan mycket väl byta ut den vanliga motionen mot andra mer semesterlika aktiviteter.

Under semestern kan du exempelvis

  • Springa eller gå på en sandstrand: Sanden ger motstånd så att du mycket effektivt tränar både kondition och benmuskler.
  • Cykla i lagom tempo: Om du är en normal löpare bör du räkna med att cykla två till tre gånger så lång tid som du brukar springa för att få samma effekt.
  • Ro i lagom eller hårt tempo: Rodd stärker din överkropp och gör dig bättre rustad för att varje dag sitta många timmar vid skrivbordet utan att få ont.
  • Vandra i kuperad terräng: Om du måste forcera trädstammar och lösa stenar tränar du dig också i koordination och balans – och dessutom lika bra som om du gör bollträning på gymmet. Låt det ta cirka dubbelt så lång tid som du i vanliga fall kör intensiv konditionsträning för att få samma effekt. Kombinera olika aktiviteter, till exempel cykling för benen och rodd för överkroppen. På så sätt får du bra ersättning för både styrke- och konditionsträning.

Kanske är du intresserad av