Fettförbränning utan träning?

9 juli 2015 av I FORM

Fråga

Kan jag förbränna fett utan att träna?


Svar

Det är inte bara under de 2-3 timmar i veckan då du svettas under träningen som du har möjlighet att förbränna extra mycket fett. Små ändringar i dina kostvanor kan bidra till att höja förbränningen markant. Läs mer om vad du kan göra för att öka fettförbränningen utan att svälta dig själv.

  • Ät mer protein

    Ät kött, kött och åter kött (av den magra sorten, naturligtvis). Ny forskning visar att proteinrik kost dels har en mättande effekt, dels ökar den dagliga energiomsättningen. Det beror på att kroppen behöver mycket mer energi för att uppta och utnyttja protein än t ex fett och kolhydrater. Samtidigt mättar protein mer gram för gram än både fett och kolhydrater. Slutligen säkrar en proteinrik kost att det inte är muskler som går förlorade när du tränar - utan fett.


  • Ät flera gånger om dagen

    Ät 5 i stället för 3 gånger om dagen. Många små måltider håller förbränningen på en hög nivå - förmodligen för att kroppen behöver energi för att hålla matsmältningen i gång. Du känner dig mättare och är mindre godissugen.


  • Drick kaffe före frukost

    När du vaknar är det flera timmar sedan du åt sist och dina kolhydratdepåer är förhållandevis små. Kroppen sparar därför på de sista resterna genom att i stor stil förbränna fett i stället för socker. Effekten blir ännu större om du väcker kroppen med en kopp kaffe. Samtidigt som koffeinet i kaffet piggar upp dig så sätter det också extra fart på fettförbränningen.


  • Undvik fett

    Vill du få ut optimal fettförlust av din träning är det klokt att försäkra sig om att kosten inte så att säga stretar åt andra hållet. Försök därför undvika de värsta fettsyndarna.
    En kost med en fettenergiprocent på maximalt 25-30 främjar viktförlusten så att du snabbare ser resultat. Men plåga inte dig själv med förbud och tvångsläsning av varudeklarationer.


  • Råden du ska följa

    Massor av frukt och grönt, magert kött och pålägg, fettfattiga mjölkprodukter (standardmjölk innehåller t ex 5-10 gånger så mycket fett som minimjölk), grova brödsorter, inget eller så litet fett som möjligt på smörgåsen - och hinkvis med vatten!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av