Kvinna som torkar svett från pannan.

Läs varför du inte ska motionera för att gå ner i vikt.

© iStock

Därför blir du inte smal av att träna

Du kämpar och sliter på gymmet och i löpspåret men ändå händer det ingenting på vågen. Här får du förklaringen!

23 maj 2017 av Irene Brøndum


Vi hör ofta att bara vi drar på oss löparskorna så kan vi bli av med våra extrakilon. Men undersökningar tyder på att det inte alls är tillräckligt. Träningen kan faktiskt ha motsatt effekt. 

En studie visar att när man följer folk som motionerar och folk som inte motionerar så är det ingen skillnad på hur bra de lyckas gå ner i vikt. 

Träningen gör dig hungrig

En av orsakerna är att en ökad träningsmängd ger ökad aptit, vilket gör att vi efteråt får i oss fler kalorier än vi har förbränt.

En ökad aptit kan dock inte ensam förklara varför motion inte får kilona att rasa. Forskarna har också kommit fram till att kroppen på ett eller annat sätt anpassar sig efter motionen och därmed börjar förbruka mindre energi.


Så går du ner i vikt

Om du verkligen vill gå ner i vikt finns det inget annat sätt än att lägga om kosten. Ät mindre portioner och uteslut mat med socker och snabba kolhydrater.

Men kom ändå ihåg att motionera

Även om motionen kanske inte får dig att gå ner massor i vikt ska du ändå tänka på att vara fysiskt aktiv.

Tidigare undersökningar har konstaterat att regelbunden träning minskar risken för hjärtsjukdomar, diabetes och cancer. Dessutom lyfter motionen ditt humör och förlänger ditt liv – oavsett om du går ner i vikt eller inte. 

I FORM rekommenderar
Vill du ha ut mer av din träning och skapa synliga resultat? I FORM Kostdagbok hjälper dig att hålla koll på din kost och balansen mellan proteiner, kolhydrater och fett. Logga din träning och låt oss guida dig till rätt kaloriintag!
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Kanske är du intresserad av