Kvinna på gymmet med handduk över axeln och vattenflaska i handen.
© iStock

Cardioträningen som förbränner flest kalorier

Vill du också gärna veta vilken cardioträning som förbränner flest kalorier? Läs då mer här!

27 augusti 2017 av Anja Bruneskjold

Den här typen av cardioträning förbränner flest kalorier

Vill du också gärna veta vilken typ av cardioträning som förbränner allra flest kalorier? Läs då mer här!

Det spelar roll vilken typ av cardioträning du väljer, om du gärna vill förbränna så många kalorier som det bara är möjligt. De flesta springer eller går på spinning när de ska förbränna kalorier. Men du borde kombinera din cardioträning med massor av styrketräning – speciellt om du försöker gå ner i vikt och gärna vill att det ska gå lite snabbare.

Om du verkligen ger järnet i fem minuter (speciellt i slutet på passet), kan du faktiskt förbränna riktigt mycket. Kolla in den här listan:

Cykling i 22–25 km/h: 52 kcal

Löpning i ca 9 km/h: 49 kcal

Roddmaskin: 49 kcal

Zumba eller aerobics: 39 kcal

Bikram- eller hot yoga: 34 kcal

Stepmaskin: 34 kcal

Simning i måttligt tempo: 30 kcal

Tyngdlyftning: 30 kcal

Tennis: 30 kcal

Klättring: 29 kcal

Ashtangayoga: 25 kcal

Pilates: 25 kcal

Meget hurtig gang med ca. 6 km/t: 25 kcal.

Kom ihåg att det är mycket viktigt att du pressar dig själv, så att du får maximalt utbyte av träningen. Men du behöver bara göra det de sista fem minuterna av passet för att förbränna de extra kalorierna. Om du fortfarande har energi kvar efter det kan du göra en kombination av de olika träningsövningarna på listan.

Lycka till med träningen!

Kanske är du intresserad av