9 sätt som sätter fart på din fettförbränning

Här får du 9 effektiva tips som sätter fart på din fettförbränning.

10 juni 2016 av I FORM

1. Rör dig lite mer

Det tveklöst mest effektiva sättet att påverka ämnesomsättningen är att motionera, men det är inte bara stentuffa träningspass som gäller. Undvik att sitta stilla för långa stunder åt gången, då intar din ämnesomsättning viloläge. Genom att ta trappan i stället för hissen, gå ut med hunden, använda ditt höj- och sänkbara bord och så vidare ger du din fettförbränning ett jättelyft.

Kaloritabell - här får du bästa överblicken >


2. Träna upp dina muskler

Ju större muskelmassan är desto mer energi behöver kroppen - även när den inte är i rörelse. Muskelceller kräver energi även om de inte är aktiva och därför ökar en stor muskelmassa din dagliga ämnesomsättning mycket. Om du orkar är det därför en strålande idé att komplettera fettförbränningsträningen med ett styrketräningspass.

Den rätta outfiten till den hårda träningen

3. Lek fartlekar

Träna efter fartleksprincipen. Finessen är att du då utnyttjar terrängen till att öka och minska pulsen genom att löpa i hårt tempo uppför backe och i lugnt när det går rakt fram eller neråt. Det är ganska tufft, men i gengäld förbränner du verkligen kalorier.

4. Dela upp träningen

Om du har tid och möjlighet så försök att träna i mindre etapper. Din kropp forsätter att förbränna fett på högsta varv tiden efter träningen. Så ju mer "efter träningstid" du har på en dag, desto bättre.

5. Öka intensiteten
Få i gång hela kroppen, till exempel genom att investera i ett par rullskidor, så att du får möjlighet att arbeta med armarna samtidigt. Längdskidåkningen kan även köras på inlines.

6. Kom ihåg de små måltiderna
Många motionslöpare försöker gå ner i vikt genom att plåga sig, men för få kalorier i kosten kan förstöra din träning. Du ska i stället äta många små måltider som alla ska innehålla lite protein och mycket kolhydrater. Tumregeln för en motionär är att få i sig åtta gram kolhydrater och ett och ett halvt gram protein om dagen per kilo kroppsvikt.

7. Tävla
En tävling i all vänskaplighet sätter med all säkerhet fart på förbränningen. Om du har möjlighet att träna med en eller flera vänner kan du på ett enkelt sätt få ut mer av träningen genom att ni pressar varandra under tiden som ni springer. Ni kan eventuellt turas om att bestämma runda - och intensitetsgrad - och lägga in småspurter.

8. Se upp med hård träning

Ju längre och oftare du tränar, desto mer fett förbränner du. Men se upp, om du tränar för hårt får din kropp inte möjlighet att återhämta sig. Resultatet blir att din form faktiskt blir sämre och dina muskler mindre. Träna därför aldrig två dagar i sträck.

9. Se träningen som en investering

Utöver att du naturligtvis ska välja den motion som du tycker är roligast och som passar bäst in i din vardag, ska du försöka se på motionen som en av de bästa investeringar du kan göra i livet. Ett skäl är att fettet snabbt kommer att börja rinna av dig och en annan fördel är att du får mer energi över för ditt övriga liv.

...

Vill du få en överblick över ditt kaloriintag under dagen? Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla vikten kan I FORM Kostdagbok användas som redskap för att hålla koll på din kost och ditt kaloriintag.

Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar – och få koll på energifördelningen i din kost 

Kanske är du intresserad av