Kvinna tittar på sina vältränade armar.

Armövningar räcker inte alltid för att ge snygga, vältränade armar.

© iStock

4 tips till dig som drömmer om vältränade armar

Armövningar räcker inte alltid!

26 februari 2017 av Inge Eriksen

Är du lite avundsjuk på kvinnor med vältränade armar och tänker att dina egna skulle må bra av att bli lite mer vältränade? Då finns det hjälp att hämta här! För även om du inte kan punktträna delar av kroppen, finns det en hel del du kan göra för att få mer tonade och vältränade armar med mindre fett.

1. Förbränn fett

Vill du gärna bli av med fett på armarna ska du fokusera på generell fettförbränning. Högintensiv träning som involverar hela kroppen är det bästa du kan göra. För det första förbränner du massor av kalorier under tiden. För det andra får du en efterförbränning i ända upp till 24 timmar, om du tränar med en intensitet på över 80 procent av din maxpuls. 

2. Maximalt 12 repetitioner

Träna med tunga vikter – så förbränner du fler kalorier och bygger mer muskelmassa. Se till att din vikter är så tunga att du med nöd och näppe kan klara 12 repetitioner. 

Hitta effektiva styrkeövningar här.

3. Minska på kalorierna

En av de effektivaste sätten att ta bort fett från kroppen är att minska på kalorierna. Börja med att kontrollera om du en normal dag förbränner de kalorier du sätter i dig. Använd t ex I FORMs Kostdagbok. Stämmer det någorlunda så prova att ta bort 100–200 kalorier från din dagliga kost. Det räcker för att göra skillnad på din vikt och därmed dina armar, men inte så mycket att du konstant går runt med kurrande mage. 

4. Gör magövningar

Ju mer du styrketränar dina armar, desto mer muskelmassa bygger du upp. Se till att göra övningar som både stärker biceps och triceps för att få så snygga armar som möjligt.

Källa: Women´s Health

Kanske är du intresserad av