Kvinna går i trappor.


© iStock

4 sätt att förbränna kalorier – utan att gå till gymmet

Har du också svårt att komma iväg till gymmet? Oroa dig inte. Det finns massor av andra sätt att förbränna kalorier på i vardagen.

8 december 2016 av Anna Sjøstrøm

Ibland känns det som att det är hundra mil till gymmet. Men det betyder inte att kroppen måste förfalla helt och därför bjuder vi här på fyra andra sätt att förbränna kalorier.

Börja dagen aktivt

Sätt fart på förbränningen genom att vara aktiv innan du äter dagens första måltid. Spring en kort runda, gör övningar på golvet eller gå en rask promenad i den friska luften. På så vis boostar du din förbränning och energi redan på morgonen.

Lägg in motion i dina pauser

Utnyttja pauserna i din vardag till att vara aktiv. Det finns en del kalorier att förbränna om du byter ut dina stillasittande pauser mot att exempelvis gå och ner för trapporna i uppgången. Du kan förbränna ända upp till 100 kalorier på 10 minuter, så upp och hoppa!

Kort men effektivt

Om både tiden och motivationen tryter så minska träningstiden. Om du brukar träna i 30 minuter kan du minska tiden till 10 minuter. Men då måste du ge järnet hela tiden. I gengäld är det snabbt avklarat!

Sov gott

Det kan låta märkligt men du kan faktiskt gå ner i vikt av att sova. En studie från Chicago University har visat att människor kan tappa 55 procent mer fett när de sover 8 timmar jämfört med 5 timmar. Så se till att sova tillräckligt och undvik skärmar, smartphones och alkohol, som kan störa din nattsömn. 


Få en snygg Kari Traa träningströja + 4 nummer av I FORM för bara 149 kr. 

Kanske är du intresserad av