© iStock

Fyra hårdnackade myter om viktminskning

Om du vill uppnå en permanent viktminskning, så ska du sluta att tro på dessa myter om att gå ned i vikt.

31 januari 2017 av Aktiv Träning

Många vill säkert bli av med några av de kilon som vi släpar runt på. Men om du fortfarande går runt och tror på dessa myter när det gäller viktminskning, så blir det ännu svårare att göra något åt det!

Myt #1 Stärkelse binder fett

En bra grundregel är att om du äter färre kalorier än du förbränner, så kommer du att gå ned i vikt. Livsmedel som innehåller stärkelse, men i gengäld är kalorisnåla påverkar alltså inte din viktminskning bara du intar dem i kontrollerade mängder. De livsmedel det handlar om är exempelvis ris, frukt, pasta och bröd.

Myt #2 Protein är bra – kolhydrater är dåligt

För att uppnå en viktminskning bör man titta på varifrån man får sitt protein och sina kolhydrater. Om proteinet exempelvis kommer från rött kött och ägg, så får du i dig en hel del oönskat kolesterol på köpet. Se i stället till att äta mer grönsaker och fullkornsprodukter än du brukar.

Myt #3 Fettförbrännande livsmedel

Det finns inga livsmedel som förbränner fett. Chili, ingefära och vitlök kan förvisso sätta fart på förbränningen, men det innebär inte att de förbränner mer bukfett för det. Se till att inkorporera helt kalorifria livsmedel i din kost i stället.

Myt #4 Du går upp i vikt om du äter innan läggdags

Om du äter mer än du förbränner, så går du upp i vikt. Om du äter mindre än du förbränner, så går du ned i vikt. Tänk igenom vad du stoppar i dig strax innan du går och lägger dig, och om du är hungrig så är det bättre att äta lite grönsaker, frukt eller nötter än att vakna upp och vara vrålhungrig. 

Kanske är du intresserad av