Ät dig till ett sundare och lättare liv

Lär dig fyra enkla knep som hjälper dig till ett sundare och smalare liv - matvägen.

24 juni 2010 av I FORM

  • 1. Lyssna till din hungerkänsla
    Låt bli kostplanen och kaloriräkningen och lyssna till din kropp. Den berättar för dig när du ska äta och hur mycket du ska äta. Rikta uppmärksamheten mot din mage, slappna av i magmusklerna, andas med magen och fråga dig själv: Hur hungrig är jag egentligen nu? Ät när du är hungrig, sluta när du mätt, vänta med att äta tills du blir hungrig igen. Så enkelt är det faktiskt.
  • 2. Byt ut 100 gram bröd mot 100 gram grönsaker
    Du kan gå ner 8-9 kg på ett år enbart genom att ersätta 100 gram bröd per dag med 100 gram grönsaker. Det fungerar framför allt om det är 100 gram ljust bröd som du ersätter med grönsaker. Förutsättningen är att du nu har för vana att äta en del bröd som du kan skära ner på. Du kan t ex låta bli att äta extra bröd till frukost och i gengäld äta mer sallad. Den här lilla förändringen i vanor kan bana väg för en ganska stor viktminskning om du fortsätter med den varje dag.
  • 3. Drick gott te till maten i stället för vin
    Du kan gå ner i vikt och samtidigt sänka din risk för bröstcancer ganska effektivt, om du börjar dricka te i stället för vin till maten av och till. Det är relevant om du är en av dem som har för vana att njuta av till exempel ett par glas vin med din man eller partner flera ganger i veckan. Te kan avnjutas på samma sätt som vin, och det smakar förträffligt ihop med god mat. Te är fritt från kalorier och innehåller många nyttiga ämnen. Alkoholen i vinet hämmar fettförbränningen, är cancerframkallande och ger överflödiga kalorier. En kopp te om dagen i stället för ett glas vin leder till en viktminskning på 3-4 kilo på ett år.

  • 4. Ät ett äpple mer

    Äpplen är sprängfyllda med hälsa. Ett enda äpple mer om dagen sänker din risk för hjärt-kärlsjukdomar med 5-10 procent. Du kan också äta andra frukter i stället för äpplen. Poängen är att bara lite mer frukt har stor effekt på risken för hjärt-kärlsjukdomar. Tidigare trodde man att det framför allt var hälsosamt att äta grönsaker, men frukt är lika sunt. Om frukten ersätter till exempel godis eller kakor, kan det leda till effektiv och synlig viktminskning. Om du till exempel ersätter 50 gram godis om dagen med ett äpple kommer du inom ett år att kunna uppnå en viktminskning på 5,6 kilo utan att avstå från något annat.

Kanske är du intresserad av