5:2-dieten
5:2-dieten På fastedagarna får du bara äta 2 måltider med 250 kcal vardera så välj med omsorg. Här kommer 11 goda och sunda alternativ.

11 måltider med 250 kalorier

Här får du inspiration till 11 måltider med 250 kcal till dina fastedagar.

26 augusti 2013 av I FORM

5:2-dieten – läs allt om den här >>


På fastedagarna ska du bara äta två måltider; lunch och kvällsmat. Måltiderna får endast innehålla 250 kcal stycket - här är 11 förslag på goda alternativ att variera mellan.


1. Frukt med skyr

2. Bärsmoothie

3. Havregrynsgröt med äpple

4. Rågbröd med avokado och räkor

5. Burgare med portobellosvamp

6. Omelett med parmaskinka och spenat

7. Wok med kyckling

8. Rågbröd med makrill

Rågbröd med makrill
Rågbröd med makrill

1 skiva grovt rågbröd (50 g) med ½ burk makrillfilé i tomatsås, en röd paprika i tärningar och andra grönsaker du tycker om.

© Valling

9. Laxfilé med ångade grönsaker

Laxfilé med ångade grönsaker
Laxfilé med ångade grönsaker

En liten laxfilé (100 g) med 200 g ångkokta grönsaker och 75 g kokt nypotatis till.

10. Pitabröd med sallad och kyckling

11. Linssallad med squash och fetaost

Linssallad med squash och fetaost
Linssallad med squash och fetaost

400 g squash, skuren i 5 x 1 cm stavar och grillad i stekpannan i 1 tsk olja. Blanda squashen med 40 g kokta linser (20 g torrvikt) och 30 g fetaost. Smaka av med salt, peppar och ev lite limesaft.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av