Kvinna äter grönsaker.
© iStock

5 viktminskningsmyter du kan glömma

De här myterna hindrar dig från att gå ner i vikt.

15 januari 2017 av Anna Sjøstrøm

Det finns otaliga myter om att gå ner i vikt som inte alls stämmer. Och det är ju inte särskilt roligt att ha ansträngt sig utan någon nytta alls. Här avlivar vi de fem vanligaste myterna om viktminskning.

1. Fett gör dig tjock

Du blir inte tjock av fett i maten. Åtminstone inte så länge du håller intaget på en rimlig nivå. Både din hjärna och din kropp behöver fettet från t ex nötter, avokado och olja.

2. Du ska dricka 2 liter vatten om dagen

Det råder inga tvivel om att det är viktigt att hålla kroppen väl hydrerad. Har du en känsla av att du dricker för lite under dagen så är det bra om du påminner dig själv om att dricka mer. Men det är inte på något sätt nödvändigt att dricka två liter vatten om dagen för att gå ner i vikt.

3. Träning är bara för unga människor

Många tror inte att de kan börja träna i mogen ålder. Att det hör ungdomen till. Fel igen. Forskning visar att människor som börjar träna senare i livet får extra god effekt av deras träning och dessutom lever längre än deras jämnåriga.

4. Det ska var tufft att gå ner i vikt

Det är ett vanligt missförstånd att det måste vara tufft för att det ska fungera. Om du överanstränger din kropp under en längre period är risken nämligen större att du skadar dig.

5. Man går ner i vikt av att träna

Träning är bra för alla människor för det håller kroppen i form, stärker muskler och leder och förlänger ditt liv. Men enbart träning hjälper dig inte att gå ner i vikt. Du är också tvungen att minska kaloriintaget för att bli av med valkarna i midjan.

Känn dig fräsch och bekväm när du tränar! Nu får du ett snyggt träningsset från Kari Traa när du provar 4 nr av IFORM. Totalt 198,50 kr! Klicka här: bit.ly/ifo-kt17

Posted by iform.se on Thursday, January 12, 2017

Kanske är du intresserad av