Kvinna står på badrumsvåg med måttband.

Att räkna kalorier är inte alltid rätt väg om du vill gå ner i vikt. 

© iStock

3 misstag när man räknar kalorier

Undrar du varför du inte går ner i vikt även om du har stenkoll på varenda kalori du sätter i dig? Se här vad som kan vara fel!

2 mars 2017 av Jeanette Linder

Många räknar frenetiskt kalorier när de vill bli av med några kilon, men det kan faktiskt påverka viktminskningen negativt. Här är tre nackdelar med att räkna kalorier – och vad du kan göra istället. 

Det får dig att sakna kakor

När du räknar kalorier blir kakor, godis och liknande något ouppnåeligt som du inte får röra. Om det ändå sker så känner du dig utom kontroll och riskerar att ge upp hela dieten. 

Detta kan du göra: Du kan låta kaloririk mat ingå i din kost och ändå gå ner i vikt. Men istället för att automatiskt plocka godis i skålen på jobbet, så planera bestämda tidpunkter, där du verkligen njuter av en bit av din favoritkaka.

Det gör träningen till ett straff

Träning blir lätt ett sätt att "tjäna" kalorier på, om du har ett dagligt kaloriverktyg där det ska gå jämnt upp. Det kan göra turen till gymmet till något negativt, som känns som ett straff.

Detta kan du göra Ta reda på vilken typ av motion du verkligen gillar – oavsett hur många kalorier den förbränner. I längden blir det lättare att hålla fast vid träningen om du får positiva känslor av den.

Det löser inte tröstätning

Även om du sparar kalorier när du byter ut godiset mot morotsstavar så löser det inte själva problemet – nämligen om du låter dina känslor styra hur du äter. 

Detta kan du göra: Tänk igenom när du väljer att småäta. Är det när du är lite deppig? När du är stressad? Trött? Därefter kan du förebygga suget genom att göra något annat än att äta – t ex ta ett varmt bad, gå en promenad eller se något roligt på tv.

Kanske är du intresserad av