Kvinna, fyra koppar om dagen skyddar dina bröst.
Press- och kokkaffe har hittills haft ett tråkigt rykte som ohälsosamt eftersom det i motsats till filterkaffe innehåller fetter som ökar kolesterolet.
Nu visar en färsk svensk studie att det kanske inte är så illa ändå att njuta av kaffet ofiltrerat. Slutsatsen är att kvinnor som dricker kokkaffe fyra gånger om dagen sänker sin risk för bröstcancer jämfört med personer som dricker vanligt filterkaffe.
Stor studie
Studien omfattar 64 ooo personer och forskarna anser att det är alla fettsyrorna i kaffe som skyddar mot cancer.
Fettsyrorna får du med i koppen när kaffet inte är lagat enligt filtermetoden. I varje fall visar djurförsök att kaffefettsyror hindrar cancerceller att växa.
Platt mage genom att träna höfterna? Ja, du läste rätt. ...
Duka upp som de gör omkring Medelhavet med frukt, bär ...
Med några enkla val gör du dig kvitt onödiga kemikalier. ...