Kokta kornkärnor kan få dig att känna mättnad i hela 16 timmar, visar en ny forskningsstudie från Lunds tekniska högskola.
– Det är väldigt nytt att kunna konstatera att vissa livsmedel kan ge en sådan här långvarig mättnad, och dessutom ge effekt på energiintaget, säger Elin Johansson som är doktorand i Industriell näringslära vid Lunds Tekniska Högskola.
Vitt bröd - annan effekt
I studien fick de 19 försökspersonerna i testet äta kokta kornkärnor till kvällsmålet, till exempel som alternativ till ris eller som ingrediens i sallader och soppor. Det visade sig att försökspersonerna dagen efter spontant valde att äta betydligt mindre till lunch, än vad de gjorde när de åt vitt bröd kvällen innan. Personerna åt samma sak till frukost vid båda försökstillfällena.
Effekten tros bero på en bra kombination av olika typer av onedbrytbara kolhydrater som på forskarspråk kallas prebiotiska kolhydrater. Denna typ av kolhydrater blir näring till bakterierna i tjocktarmen, men effekten försvinner om kornen mals till mjöl.
– Resultaten påminner om det faktum att det är stor skillnad på kolhydrater och kolhydrater, säger Elin Johansson.
Gillar du "nattamackor"?
Hela kornkärnor finns också i vissa typer av danskt rågbröd, detta kan dock vara svårt att hitta i svenska butiker, men fråga gärna personalen, kanske kan de tänka sig att utöka sortimentet. Annars kan du ju alltid baka ditt eget - här finns ett supergott och enkelt recept.
Källa: Pressmeddelande från Lunds universitet

















4. Februari 2012 - 15:34 Anonymous
Då korn både är ett sädesslag o namn på kärna i andra sädesslag blir artikeln otydlig. Menas korn av korn eller korn av ?.
Margareta